Ας αποδομήσουμε…

Τι είναι η χοληστερόλη (Chol)?

  • Οργανικό μόριο (στερόλη), το οποίο απαντάται σε μεγάλες συγκεντρώσεις στο συκώτι, τη σπονδυλική στήλη και τον εγκέφαλο
  • Απαραίτητο συστατικό για τη σύνθεση βιταμίνης D, χολικών οξέων και σημαντικών ορμονών του οργανισμού
  • Δομικό στοιχείο των μεμβρανών των κυττάρων του σώματος, με σημαντικό ρόλο στις συνάψεις των εγκεφαλικών κυττάρων και το ανοσοποιητικό σύστημα

Είδη χοληστερόλης

  • HDL (καλή)
  • LDL (κακή)
  • VLDL 

Τί ισχύει?

  • Τα υψηλά επίπεδα HDL μειώνουν τον κίνδυνο για την ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων

H HDL αυξάνεται με:

  • Μέτρια απώλεια βάρους (σε περίπτωση πλεονάζοντος βάρους)
  • Αύξηση της αερόβιας άσκησης
  • Μείωση κατανάλωσης αλκοόλ (σε περίπτωση συχνής κατανάλωσης) και διακοπή καπνίσματος 
  • Τα υψηλά επίπεδα LDL αυξάνουν τον κίνδυνο για την ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων.

H LDL:

  • Αυξάνεται με την υψηλή κατανάλωση κορεσμένων (κυρίως σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης) και ως επί το πλείστον  trans λιπαρών (τηγανητά, σφολιατοειδή και συσκευασμένα τρόφιμα τύπου κρουασάν, μπισκότα κτλ.)
  • Μειώνεται με
    • Μέτρια απώλεια βάρους
    • Αύξηση κατανάλωσης τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες (φρούτα, λαχανικά και προϊόντα ολικής άλεσης) και καλά λιπαρά (ελιές & ελαιόλαδο, σπόροι & ξηροί καρποί, αβοκάντο, λιπαρά ψάρια)
    • Μείωση κορεσμένων και trans λιπαρών, γλυκών και αναψυκτικών 

Extra Facts

Σε περίπτωση κληρονομικότητας υψηλών επιπέδων LDL, η αλλαγή του τρόπου ζωής από μόνη της δεν μπορεί να επιφέρει σημαντική βελτίωση.

Το μεγαλύτερο ποσοστό (περίπου 80% συντίθεται από τον οργανισμό μας, «ενδογενής χοληστερόλη») και το υπόλοιπο λαμβάνεται από τη διατροφή μας («διαιτητική χοληστερόλη»)

Όταν η διαιτητική χοληστερόλη προσλαμβάνεται σε αυξημένες ποσότητες, ο οργανισμός μειώνει τη σύνθεση της ενδογενούς χοληστερόλης με σκοπό την εξισορρόπηση των επιπέδων της στο αίμα.

Συμπερασματικά

Δεν είναι απαραίτητα η διαιτητική χοληστερόλη (π.χ. αυγά, γαρίδες κτλ.) η αιτία που θέτει τον οργανισμό σου σε κίνδυνο.

Η ομελέτα μπορεί άνετα να έχει κυρίαρχη θέση στη διατροφή σου. 

Αρκεί να μην πνίγεται στο λάδι!

Σχετικά άρθρα

e-Nutrition: Η νέα εποχή στη διατροφή

Ας ξεκινήσουμε… Η σημερινή τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ), παρέχει τη δυνατότητα ευρείας διαχείρισης της υγείας μέσω του διαδικτύου και…

Κετογονική Δίαιτα: Ωφέλιμη ή όχι τελικά?

Η κετογονική δίαιτα (ketogenic/ keto diet) έχει κερδίσει την προσοχή πολλών, ως μία οδός για την απώλεια βάρους και την…